Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Varmrøgning af sild.
Mine hjemmerøgede sild bliver både lækre og saftige. Jeg giver dem 20 minutter ved 90 grader og derefter 80 minutter ved 65 grader. Jeg bruge Dansk Træmel fin bøgesmuld.
Underligt nok får de ikke den der flotte guldfarve på skindet, som dem fra erhvervsrøgerierne har. Er der nogen der har en ide om hvorfor? Jeg forestiller mig det har noget med temperaturen at gøre.
Indsendt af  Christian F.  den  20. marts 2012 kl. 10:46:33

Gå tilbage
Her er lidt Makrel:D

Indsendt af    Palle Johnsen   den   3. januar 2013  kl. 08:32:49

Hej jeg bruger noget der ligner Jens Mærsk´s opskrift, men med Rødel spåner og får dette dette ud af det, se billed:

Indsendt af    Palle Johnsen   den   3. januar 2013  kl. 08:26:09

prøv med noget rødelm
Indsendt af    johnny larsen   den   15. juni 2012  kl. 10:19:47

skal du have fave på dine sild skal de være helt tører . så skal du nok få fave .Held og lykke

Indsendt af    Morten Beske team joker   den   21. marts 2012  kl. 19:11:14

ville nok vælge at køre de sidste 3-4 timer på 45 gr ellers er jeg bange for det er lige i overkanten men du kan da prøve held og lykke ..
mvh thomas

ps giv gerne en melding om det er lykkes ::
Indsendt af    thomas kolmorgen   den   21. marts 2012  kl. 14:53:18

Hej Christian.

Jeg kender ikke ovnene med elstave for jeg bruger åben ild.

Jeg giver mine ( makreller ) åben ild og høj temp indtil de begynder at åbne sig, derefter kvæler jeg ilden med smuld og sørger for at der ikke igen kommer åben ild.

Dette tager ca , 1/2 time ved høj temp.
1 hel time kun med røg
1 time lader jeg dem hænge og hvile (røgen trænger ind )

Men et godt råd Skriv alt ned hvad du gør

salt , sukker , vand , tørretid , temp v tørring , tiden de får varme og tiden de får røg.

Derefter kan du altid justere lidt, men alle disse ting kan man ikke huske før man har røget flere gange med succes.

Husk på at bornholmerne har røget fisk ligeså lang tid Dannebrog har eksisteret.

Derfor er de også gode til det, øvelse gør normalt mester så bare fortsæt, det skal nok lykkedes.

Hilsen Jens , Ribe
Indsendt af    Jens Mærsk   den   21. marts 2012  kl. 07:29:35

Mange tak for jeres bud og forslag.
Min røgeovn er 40x40x80 med et 2000 watt elektrisk varmelegeme i bunden. Thermostaten er en Auber PID som styrer med en nøjagtigthed med 0,5 grader
Jeg prøver at forlænge varmeperioden med 15 minutter. Og sætter 65 grader perioden tíl 3 timer.
Bør jeg flytte smuldbakken fra det direkte rødglødende varmelegeme og et par cm op? Eller løbende påfylde bakken medmnut smuld?
Indsendt af    Christian F.   den   20. marts 2012  kl. 21:02:39

Tilslutter mig det Kolmorgen skriver !!!
Indsendt af    Jens Mærsk   den   20. marts 2012  kl. 18:57:13

Igen smuldet er godt nok , langt de fleste bruger bøg og træmel er ganske udmærket, så glem alt om træsorten.
Men der skal være røg hele tiden for at de tager farve.
( Ingen røg ingen farve ).
Indsendt af    Jens Mærsk   den   20. marts 2012  kl. 18:55:29

der er ingen tvivl om at din røgetid er for kort. og der er for lidt røg. varmen passer fint men for at få den farve som du ønsker, skal de være ortenlig tørre i skinnet og røgetiden skal sættes op med 15 min på det varme og luk så ned og lad dem gerne røge 2 til 3 timer der efter så lover jeg du får den ønsket farve nu ved jeg ikke hvordan du sa-lter men jeg lage sa-lter med 100 gr salt og 20 gr sukker pr liter vand i et døgn. her efter bliver de tørret i køleskab som virker som affugter i et døgn ..kan anbefale at tilsætte nogle tørred krydderrier til smulden det med at tilsætte vand til smulden lad være med det . held og lykke med det det smager jo super mvh thomas..
::
Indsendt af    thomas kolmorgen   den   20. marts 2012  kl. 18:52:42

Hej

Smuldet er godt nok, det bruger jeg også. Og hvis silden er godt tøre, så må det være fordi de mangler røg.
Jeg vil sige, hvis du røger ca 100 min, og de skal blive guld farvet. Så skal du bruge minimum 3 liter smuld.
Det er mit bud, selvfølgelig alt efter hvor stor din røgeovn er. Min er 45x45 cm og 80 cm høj. Hvor meget smuld bruger du? Men det er jo en smag sag.

Hilsen Lars
Indsendt af    Lars Nielsen1   den   20. marts 2012  kl. 18:27:27

Hej Christian...

Farven og aromaen har i høj grad noget med træet at gøre. Her på Bornholm bruger røgerierne rød el til at røge med. Når man ser træet i tværsnit så er det helt mørkerødt - nærmest okkerfarvet, og det er klart, at det farver også under røgprocessen.
Jeg har selv en hjemmemuret opretstående røgeovn, og kan gå ned på det lokale røgeri og købe en spand flis af rød el., og jeg får fine mørke sild uuuhhhmmm.
Så jeg tror, at dit svar ligger i hvilken træsort man bruger...hvad enten det er smuld eller flis...

Og så bare en æggeblomme og lidt purløg.....og måske en lille en :)

/Søren
Indsendt af    Søren Dalberg-Pedersen   den   20. marts 2012  kl. 16:33:10

Hvilket røgovn bruger du?
Har aldrig haft problemet min lille røgovn..
Lyder som om de får for lidt af enten varme eller røg.
Indsendt af    Claus - La Sirena   den   20. marts 2012  kl. 15:34:13

jeg tørsa-lter dem og lader dem lufttørre et lille døgns tid før røgningen. og det med at lade dem hænge efter røgningen har jeg også gjort (de har hængt natten over).
det er meget muligt at smuldet futter for hurtigt af. jeg sætter det i en lillebakke på det elektriske varmelegeme, og det har en tendens til at ryge kraftigt i kort tid. derfor bliver der genopfyldt flere gange og jeg fugter smuldet for at forsinke røgudviklingen.
de smager fint og tilpas af røg. det er bare udseendet den er gal med.
Indsendt af    Christian F.   den   20. marts 2012  kl. 12:56:39

Smulden er ok , men sørg for at overfladen på fiskene er så tør som muligt , da en våd / fugtig fisk ikke tager så godt mod røgen som en tør.

Lad så fisken hænge lidt længere i ovnen for at tage det sidste røg og samtidig afkøle.

Og ikke mindst , er der røg nok??

God arbejdslyst og skriv gerne om dine erfaringer så jeg ved om det hjalp.

mvh Jens Mærsk , Ribe

Indsendt af    Jens Mærsk   den   20. marts 2012  kl. 12:07:53

Jeg er ikke ekspert men har du prøvet med noget andet smuld
Indsendt af    frederik stub   den   20. marts 2012  kl. 11:07:33

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Columbus Marine
daiwa fiskeudstyr
Mercury Parts
Pro-Safe
L H marine
Grizzly fiskeudstyr
Elektriske spil
Skælskør motormarine.
Danish Lure
Savagegear