Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Hej jeg har i dag købt en Quicksilver pilothouse 605 med en 115hk den har en vægt med motor på ca 1500-1600kg + trailer.
Min bil er en Ford Mondeo 2,2 tdi med 200hk og må trække 2000kg

Mit spørgsmål er nu om jeg kan trække båd og trailer op fra slæbestedet?

Jeg ved min bil er lige til den lille side og har ikke træk på alle 4 hjul som nok anbefales og jeg har da også overvejet noget VW Tiguan 4motion om et år eller to.

Jeg vil bare helst ikke hænge på slæbestedet første gang jeg sætter den i vandet.
I min gamle jolle sejlede jeg ud fra den ny Lillebæltsbro og der er et fint slæbested der, lavet i beton, men nu vejer min båd 3X så meget.

Jeg vil rigtig gerne høre fra folk hvad jeres båd vejer og hvad i har spændt for.
Indsendt af  René Meng  den  5. oktober 2016 kl. 00:20:17

Gå tilbage
et lille forslag til når du skal sætte traileren op vi tog vores køl ruller satte dem op som side ruller og lavet nogle nye køl ruller, det gør så at vi kan skubbe båden af traileren med håndkraft og den triller altid utrolig let, bare et forslag, har sammen båd Quicksilver captur 605.

Hilsen Karsten Fuder

Indsendt af    Karsten, Winnie Fuder   den   11. oktober 2016  kl. 18:33:08

Og rene tillykke med din nye båd👍👍den ser lækker ud
Vh
Indsendt af    thomas hovmand team falstar   den   7. oktober 2016  kl. 15:10:16

Hvad folk skriver er skam heller ikke noget jeg tager personligt. Folk må i mine øjne skrive hvad de vil, så sortere jeg selv i hvad der er sagligt.
Jeg vil ikke kalde mig erfaren på det maritime område, så jeg lytter til de mange gode råd herinde og tager også gerne imod konstruktiv kritik.

Det med bådens egenvægt har måske snydt mig lidt og derfor er det fedt at have et aktivt forum som dette, hvor man kan få en masse input.

Min båd er kommet hjem, men der venter lidt arbejde i at få tilpasset traileren. Nu håber jeg bare at jeg får tid til en enkelt sejltur i år inden den skal pakkes helt væk og så ser jeg frem til en masse dejlige timer med familien til næste år.

Vi ses på vandet. :-)
Indsendt af    René Meng   den   7. oktober 2016  kl. 14:51:44

Hej Rene.
Du skal ikke ta dig af ham Thoke. Det er helt normalt at man bliver svinet til herinde næsten uanset hvad man siger.

Indsendt af    Tomas Nielsen   den   7. oktober 2016  kl. 09:03:00

Hej vis det er en sådanne båd du har ville jeg lige få den vejet så du er sikker på vægten tror ikke du kan køre den på en 2 tons vores vejer lidt mere,

Venlig Hilsen
Team WiKa

20779376

Indsendt af    Karsten, Winnie Fuder   den   6. oktober 2016  kl. 20:13:59

Den trailer du har bestemt dig for passer nok rigtig godt til båden, men er slet ikke så stor som du måske forestiller dig. For sjovs skyld har jeg prøvet at sætte en liste op med et bud på, hvad de forskellige ting vejer. Som du kan se ender man omkring 2600 kg i totalvægt med fuld tank for et setup, som det du har købt (ved ikke om du har fyr, så bare til illustration), men det viser bare at tingene tit vejer mere end man tror. Mange skrog vejer i øvrigt væsentligt over det angivne. Du har desværre ret i at mange forhandlere overser detaljerne omkring vægten og yder dårlig rådgivning vedr. dette, men det sikrer dem jo ind i mellem en handel, hvor køberen i virkeligheden ikke må trække afsted med båden..... Det er i øvrigt et dejligt skib du har købt, som jeg håber du bliver rigtig glad for.

Opgørelse:
Trailer, egenvægt 600
Båd uden motor 1345
Motor 175
Benzin 135
Gangbro 30
Elspil (ekstra) 40
Batteri + kasse (trailer) 25
Surringsbeslag 10
El downriggere 30
Batterier i båd (100 Ah) 30
Oliefyr 15
Dieseltank + indhold 15
Rustfri beslag, kabler 100
Grej(downriggerlodder, stænger, hjul, tøj, vand mm) 50

Sum 2600

/Thomas

Indsendt af    Thomas Hauerberg Larsen   den   6. oktober 2016  kl. 17:34:14

Trailerens bremsesystem er bygget til en noget større båd end den jeg sætter på, så jeg er ret sikker på at jeg stopper hurtigere end de fleste af jer andre, men det gør det ikke mere lovligt af den grund. Derfor bliver traileren brugt at vinteropbevare båden og så får jeg mig en havneplads ind til bilen er købt.

Jeg vil dog sige at forhandleren godt mente at jeg kunne køre med en to tons trailer, hvilket jeg selv afviste, så måske der er mange flere på de danske veje der både kører med for lille trailer og samtidig har for meget på krogen og så bliver det rigtigt farligt.

Nok om den snak, jeg tror alle har forstået budskabet og jeg er glad for at høre at mange tænker over hvad de har spændt på bilen.
Rigtig god dag til jer alle sammen. :-)
Indsendt af    René Meng   den   6. oktober 2016  kl. 10:48:24

Hej
jeg vil ikke prædike noget, men jeg ville få vejet båden med alt udstyr du regner med at ha i den, så ved du hvor stor overlæs du kører rundt med og hvad evt straffen kan blive..

så vil jeg alligevel lige sige i min verden er der ikke stor forskel på om du kører sprit, for hurtigt eller m overlæs alle tre ting Gør du ikke kan stoppe hurtig nok ved uforudset forhindring..
Indsendt af    benny larsen   den   6. oktober 2016  kl. 10:18:09

Hej Thoke

Samligningen er måske lige voldsom nok, men jeg erkender at det ikke er ok og det skal heller ikke lyde som en undskyldning om man har vundet i lotto eller ej.
Jeg vil heller ikke afvise at det ender med en havneplads i Skærbæk havn.

Jeg skal nok finde en lovlig løsning og jeg har da heller ikke lyst til at ødelægge min private bil.

Jeg vil dog understrege at jeg aldrig har kørt spirituskørsel eller sejlet med for høj promille. Jeg har heller aldrig fået en fartbøde selv om jeg har kørt i over 15 år som sælger på landevejen.

Bare så folk ikke få et forkert indtryk af mig.

Jeg beklager at jeg har trådt nogen over tæerne og lyder uansvarlig.

Indsendt af    René Meng   den   5. oktober 2016  kl. 23:31:49

Fint at du kun kører ulovligt 2 x 15 kilometer. Det gør jeg også når jeg har været på pub og drukket hjernen ud. Jeg har heller ikke vundet i lotto, så jeg bliver nødt til at køre bil fremfor en taxa:)
Indsendt af    Thoke Wistoft   den   5. oktober 2016  kl. 21:22:52

Tusind tak for jeres gode råd og vejledning.
Det har gjort mig mere rolig, men jeg skal selvfølgelig have en større bil på et tidspunkt, så jeg også kan køre lovligt rundt i landet.

Det er dejligt at høre jeres erfaringer og nu ser jeg meget frem til at hente min nye båd i morgen. Den kommer til at stå på en 2700kg Variant trailer med elspil, så båd og trailer passer i det mindste sammen. Bil kommer senere, men jeg har jo heller ikke vundet i lotto, så jeg må sætte tæring efter næring. :-)
Indsendt af    René Meng   den   5. oktober 2016  kl. 20:42:22

Helt enig, ro på. 4x4 er selvfølgeligt lækkert. Men mortorkraften skal du ikke være nervøs for. Der, hvor problemet kan opstå er overførsel af kraft til underlaget. dvs. dækmønster, rampetype, rampens beskaffenhed, våd,blade, tang mv. Hvis den begynder at lave hjulspin, så er der muligheden med, skråt på rampen (hvis der er plads) eller negativt kugletryk. Så sørg for tørvejr og tør rampe, førstegang du prøver.

Sikringsklodser bag ved trailer-hjulene er en mulighed, du kan binde dem sammen i snor og rundt om anhængertrækket, så kommer de med når trækker op.
Indsendt af    Ronnie Hammar (Team Terkel)   den   5. oktober 2016  kl. 20:11:23

Hej Rene, helt rolig. Find en rimelig flad rampe så kører det. Jeg kørte selv en Uttern6200 på en 2T buggi i flere år, først efter en 1,9tdi Sharan og senere efter flere alm 2,0TDI Passat uden auto gear hver gang. Det stjejlest var i Lundeborg og Simris. Så det tror jeg bestemt også du kan. Få rigtig nok sættet vejet, så du senere finder den rette bil. Hilsen Teamcognac.dk
Indsendt af    Tommy Jensen   den   5. oktober 2016  kl. 18:13:41

Køb noget med 4x4, så er du ude af alle problemer
Indsendt af    Benny Madsen   den   5. oktober 2016  kl. 13:57:52

Du skal minimum bruge blokke under baghjulene på bilen. Forbind dem med en snor som går op omkring anhængertrækket, så følger de med op ad rampen. Når du bakker ned, så sørg for at bilen holder lidt skrå på rampen. Det letter igangsætning. Og endelig kan du undlade at trække båden helt frem til tårnet. På den måde får du negativt kugletryk og dermed mere vægt på forhjulene (hvis forden da er en forhjulstrækker)
Indsendt af    Frits Jensen   den   5. oktober 2016  kl. 13:43:01

Jeg er helt med på at ind til jeg får en ny bil, så kører jeg med lidt overlæs.

Jeg skal dog kun køre 15km for at sætte båden i vandet.
Min bekymring går dog på om bilen har magt nok på rampen til at trække båden op.
Jeg hører gerne hvis folk har nogen fif og tricks der gør det lettere på slæbestedet.

Jeg har selv tænkt på at medbringe skovl, kost og evt. et par ramper til at lægge under hjulene på traileren, hvis bunden er lidt blød.
Indsendt af    René Meng   den   5. oktober 2016  kl. 11:23:26

Hej

Måske skulle du lige køre rundt om en vægt. Her har det lokale korn- og foderstof firma ikke noget imod, at man lige kører ind på den vægt, som de bruger til at veje korn ind med under høsten.

Bare så du får en fornemmelse af, hvordan det står til. Jeg kører med en båd i tilsvarende størrelse på en dobbeltaksel trailer. Det løber op i 22-2400 kg (trailer har totalvægt til det).

Jeg er blevet stoppet to gange af motorcykel-betjente, som gerne ville se trailer kørekort. Sættet er dog aldrig blevet vejet ude på landevejen.

Der er forskellige tricks ude på rampen, som du kan bruge, når du skal have den op.

vh

Jan
Indsendt af    Jan Jørgensen   den   5. oktober 2016  kl. 08:29:37

Rene, ikke for at skræmme dig, men bare en to tons trailer (som jeg vurderer er for lille) vejer 600 kg. Så et tomt skrog, uden stole, rustfrit af forskellig art, benzin, downriggere, osv. rammer de 2000 kg i totalvægt. Du kommer derfor til at køre med en del overvægt, nok 3-400 kg som minimum. Det er først og fremmest ulovligt, men også farligt, da din bil ikke er designet til den store vægt. Herudover slider det selvfølgelig hårdt på koblingen når man skal op af ramperne. Jeg har storebroderen 675 og har en Mercedes ML 270 firehjulstrækker til at slæbe min.

Held og lykke med projektet

Thomas
Indsendt af    Thomas Hauerberg Larsen   den   5. oktober 2016  kl. 07:36:39

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Columbus Marine
daiwa fiskeudstyr
Mercury Parts
Pro-Safe
L H marine
Grizzly fiskeudstyr
Elektriske spil
Skælskør motormarine.
Danish Lure
Savagegear